Instructeur: Niki

Niki, jij werkt bij ons als instructeur. Vertel eens over jouw werk bij De Rooi Pannen.

“Als instructeur werk ik in het Klein Arsenaal, een historisch gebouw op de Bredase campus van De Rooi Pannen. Op deze plek doen studenten van het Mbo Toerisme & Recreatie binnen onze school al praktijkervaring op. Ze werken onder meer achter het front office, waar ze gasten ontvangen voor rondleidingen over de campus of stadswandelingen door Breda. Ook nemen ze reserveringen aan voor onze brasserie REDUIT.

Ik ben vooral te vinden in ons Tourist Office, waar ik studenten begeleid in de praktijk. Zo leer ik ze hier hoe je gasten goed informeert en adviseert over hun vakantie. Daarbij zijn we overigens geen reisbureau, omdat we de vakantie uiteindelijk niet boeken. Daarnaast leren ze hoe je dagarrangementen samenstelt. Verder begeleid ik studenten die aan de slag gaan voor onze vergaderzalen in het Klein Arsenaal.”

Wat vind je leuk aan jouw werk?

“Ik vind het leuk dat mijn werk heel gevarieerd is. Onze echte gasten bepalen namelijk hoe de dag eruitziet. Net als in de externe praktijk overigens, waar je ook niet alles van tevoren kunt plannen. Als een bedrijf bijvoorbeeld voor morgen een van onze zalen boekt, dan leer ik studenten hoe je die klaarzet. Daar komt natuurlijk van alles bij kijken, van de lunch tot het gebruik van een beamer. Daarnaast leren ze hoe je hiervoor een offerte en een factuur maakt.

Mooi is om te zien dat studenten in ons praktijkgedeelte opeens heel anders zijn. Ze zijn even weg uit de schoolbanken en je ziet ze dan helemaal loskomen. Ik hoor van studenten ook dat ze het nodig hebben dat het echt is. Een simulatie met een andere student valt namelijk in het niet bij een echte gast.

Studenten vinden dit in het begin soms best wel spannend, vooral het bellen naar externe gasten of juist de telefoon aannemen. Daarbij krijg je de indruk dat ze het gewend zijn om bijna alle communicatie via appberichtjes te doen. Het is leuk om ze dan te begeleiden en te zien groeien. Soms is dat een sprong in het diepe, want als de telefoon gaat, dan nemen zij die op en ik niet. In het begin merk je dan een lichte paniek, maar al gauw leren ze dat er niet veel kan misgaan. En als ze dan ook nog hun stage hebben gehad, dan zie je echt een verschil.”

Hoe leer jij studenten om het beste uit zichzelf te halen?

“Ik stel studenten vaak de vraag: wat wil jij zelf nog leren? Dat doe ik onder meer aan het einde van het tweede leerjaar als hun stageperiode eraan komt. Voordat die begint, kunnen we daarmee dan nog aan de slag. En als ze net van hun stage terugkomen, dan stel ik ze de volgende vraag: wat heb jij tijdens jouw stage geleerd waarover jij nu meer wilt weten?

Op die manier kom je erachter hoe je studenten een extra zetje kunt geven. Want misschien willen ze wel meer weten over het voeren van een baliegesprek achter het front office. Een andere vraag kan bijvoorbeeld gaan over hoe je een bepaald reserveringssysteem gebruikt. Of over hoe je een sollicitatiegesprek in goede banen leidt. Daarmee zijn ze helemaal voorbereid op een mooie toekomst in de praktijk.”