Medewerker marketing en communicatie

(crebonummer 25148)

Dagopleiding (BOL), 3 jaar, niveau 4

Als medewerker marketing en communicatie ben je de ogen en oren van een bedrijf of instelling. Je houdt de markt in de gaten, signaleert belangrijke ontwikkelingen en trends, verricht marktonderzoek en vertaalt dit naar mogelijkheden voor je bedrijf. Je onderhoudt het relatienetwerk van je bedrijf en zet daarbij concrete marketingcommunicatie- en reclameactiviteiten op.


Naast het verzinnen van promotionele marketingactiviteiten houd je je bezig met het ondersteunen van het communicatiebeleid van een bedrijf. Je verzorgt de inhoud van de website en social media zoals Facebook.

Je weet wat belangrijk is bij het ontwikkelen van online marketingmiddelen zoals digitale nieuwsbrieven, viral commercials en apps. Natuurlijk behoort het maken van de traditionele offlinemiddelen zoals folders, persberichten maar ook bijvoorbeeld radiospotjes tot je taken. Verder assisteer je bij marketing-/PR-activiteiten zoals bijvoorbeeld het organiseren van business-meetings, beursdeelnames of het opzetten van sponsoractiviteiten. Een medewerker marketing en communicatie maakt deel uit van een creatief, onderzoekend en vernieuwend team en is een creatieve doener die flexibel, sociaal en nieuwsgierig is. Als medewerker marketing en communicatie heb je een veelzijdige en afwisselende baan.

Inhoud

Na het basisjaar kun je kiezen voor opleiding Medewerker marketing en communicatie. De opleiding is gericht op functies in zeer verschillende bedrijven, maar ook op het doorstromen naar het HBO. De opleiding wordt gekenmerkt door een praktische benadering. Dit houdt in dat we, waar mogelijk, uitgaan van echte beroepstaken. Zo kom je regelmatig in contact met bedrijven en organisaties die opdrachten voor jullie hebben.

Ieder trimester werk je aan een thema zoals bijvoorbeeld ‘Go Social’. De thema’s zijn verbonden aan de werkomgeving van Brabant waarbij we ook kijken naar het arbeidsperspectief. Denk daarbij aan de voedingsmiddelenbranche, mode of recreatie. De thema’s komen terug in zowel de projecten als de ondersteunende theorielessen. Daarnaast bezoek je tijdens excursies bedrijven waarbij je kennismaakt met het marketing-/communicatiewerkveld en gastsprekers uit de marketingcommunicatiewereld delen hun kennis en ervaringen met jullie. Naast de reguliere lessen werk je een aantal uur in de praktijkruimte aan echte opdrachten van en voor bedrijven en organisaties.

Tijdens projecten ben je bezig met bijvoorbeeld het uitvoeren van marktonderzoek, het opstellen van creatieve campagnes waarbij je online en offline middelen gaat gebruiken of het verzorgen van marketing-/PR-activiteiten zoals het regelen van een open dag of het geven van voorlichting. Naast de specifieke vakken als marketing en communicatie krijg je commerciŽle en communicatieve trainingen. Ook maken vakken als vormgeving, economie, webbeveiliging en gedragscodes deel uit van het vakkenpakket. Digitaal ontwerpen en bewerken is een belangrijk onderdeel waarbij je leert inhoud voor bijvoorbeeld een website of blog te verzorgen. Talen zijn belangrijk voor een marketing- en communicatiemedewerker, daarom zijn Nederlands en twee moderne vreemde talen verplicht. Tijdens de opleiding ga je twee periodes van veertien weken op stage.

BPV (stage)

De opleiding Medewerker marketing en communicatie is praktijkgericht. Je gaat gedurende de opleiding 2 periodes van 14 weken op stage.

Eisen

• diploma VMBO Kaderberoepsgerichte, Gemengde of Theoretische leerweg;
• overgangsbewijs HAVO 3 naar HAVO 4;
• overgangsbewijs HAVO 4 naar HAVO 5;
• een HAVO-diploma.*

*We onderzoeken bij de intake in hoeverre een maatwerktraject tot de mogelijkheden behoort.


Doorstroommogelijkheden

Met dit diploma kun je doorstromen naar een HBO-opleiding. In de meeste gevallen is dat een opleiding in een commercieel-economische (HEAOCE) of communicatieve richting (Communicatie of Journalistiek). Ook de HBO-opleidingen Bedrijfskunde MER, DBC (Digital Business Concpets), SPECO (Sport en Media) en IEMES (International Event, Music and Entertainment Studies) zijn populaire vervolgopleidingen.

Kosten opleiding

Als leerling van De Rooi Pannen hoef je geen onderwijsgeld te betalen aan onze school. Dat betekent dat je geen geld kwijt bent aan boeken en overige leermiddelen. Ook de ouderbijdrage, de kosten voor excursies etc. neemt De Rooi Pannen zelf voor haar rekening.

Zaken die eigendom worden van jou, zoals vakkleding voor de praktijklessen, zijn van de regeling uitgezonderd. Daarnaast moet je als leerling nog steeds les- of cursusgeld aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap betalen.


Gratis reizen met het studentenreisproduct: nu ook voor MBO’ers onder de 18 jaar
Vanaf 1 januari 2017 hebben veel MBO-studenten onder de 18 jaar recht op een studentenreisproduct. Doe je een BOL-opleiding op niveau 1 of 2, dan is reizen altijd gratis. Voor minderjarige MBO'ers die een BOL-opleiding op niveau 3 en 4 volgen, is de kaart onderdeel van de prestatiebeurs. Dat betekent dat je de kaart moet terugbetalen als je niet binnen 10 jaar een opleiding afrondt.

Het studentenreisproduct is een digitaal abonnement dat je op jouw persoonlijke ov-chipkaart laadt bij een ophaalautomaat. Het is een geldig week- of weekendabonnement. Hiermee kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie op www.duo.nl of www.studentenreisproduct.nl.

Locatie(s)

Tilburg (locatie Wandelboslaan)
Eindhoven

Bijzonderheden

Heb je nog vragen?

Leerling Medewerker marketing en communicatie

Thomas Tadjab
Leerling Medewerker marketing en communicatie

"Tijdens de opleiding leer je, naast de nodige theorie, samenwerken in projecten met klasgenoten en met externe opdrachtgevers. Dat is soms moeilijk, maar vooral ook een uitdaging omdat je weet dat het voor een echt bedrijf is. Zo hebben wij bijvoorbeeld voor de webshop modesokken.nl een viral commercial mogen maken.

In leerjaar twee heb ik stage gelopen bij DJ School Breda, een particuliere school waar dj en/of produceerlessen worden gegeven. Vanaf dag ťťn was mij al duidelijk dat DJ School Breda mij als tweedejaars veel te bieden had. Ik werd overal bij betrokken, wat ook betekende dat ik mijn eigen verantwoordelijkheden binnen het bedrijf had. Naast de opdracht vanuit school, het schrijven van een communicatieplan, heb ik vanuit DJ School Breda meegewerkt aan mooie evenementen. Een goed voorbeeld hiervan is de Wings for Life World Run. Naast algemene taken, viel de communicatie met de organisatie voor mijn rekening. De werkzaamheden op kantoor sloten mooi aan bij de opleiding. Hierdoor leer je niet alleen het toepassen van het lesmateriaal, maar doe je ook ervaring op in de praktijk!"

De Rooi Pannen - Tilburg - Eindhoven - Breda | Disclaimer | Sitemap | Links Facebook Vimeo